January 13th 2020

Azelio tecknar avsiktsförklaring om energilagringsprojekt i Jordanien

Det första projektet kommer att ha en kapacitet på 50 kW med 13 timmars lagring och ska installeras i Jordanien under fjärde kvartalet 2020. Den preliminära slutkund som identifierats har lämnat ett Expression of Interest (EoI) av att utvärdera Azelios teknik för elförsörjning till ett stålverk. Systemet är avsett att minska fabrikens elförbrukning från elnätet under toppar. Den första enheten ska visa teknikens förmåga för denna tillämpning vid kundens anläggning och är tänkt att följas av större enheter under 2021 för att sänka kundens elkostnad ytterligare.

Båda parternas avsikt är att HAE ska bli en av Azelios försäljnings-, installations- och O&M-partner i Jordanien. HAE är ett privatägt generalentreprenadföretag som under sex decennier (sedan 1961) framgångsrikt genomfört flera olika typer av komplexa projekt i Jordanien. HAE är certifierad som ett förstklassigt entreprenadföretag i Jordanien med flera discipliner inom elektromekaniska arbeten och infrastrukturprojekt. HAE är intresserat av Azelios teknologi för tillämpningar med lång energilagring. Azelios aluminiumbaserade lagringslösning kan generera elektricitet vid behov dygnet runt. Fullt laddat producerar lagringssystemet el i 13 timmar till nominell effekt.

Vi är mycket glada att tillsammans med HAE gå in i Jordanien för att visa vår tekniks förmåga att kompensera för höga elkostnader via elnätet. Detta är ett mycket intressant segment för oss eftersom de kommersiella drivkrafterna är starka”, säger Azelios VD Jonas Eklind.

Förnybar energi har utvecklats enormt i Jordanien och Mellanöstern på senare år. Azelios banbrytande teknik ökar potential ytterligare för förnybar energi. HAE är övertygat om att man tillsammans med Azelio kommer att möjliggöra en för kunder att verka effektivt genom att ge dem tillgång till förnybar energi dygnet runt”, säger HAEs General Manager Assistant Mohammed Atieh.